Mostanában sokat hallani arról, hogy a munkaerőhiány egyre súlyosabb méreteket ölt Magyarországon. A munkaadók versengenek a szakemberekért, akik válogathatnak a jobbnál jobb feltételeket ígérő ajánlatok közül.
Ez jó dolog a munkavállalónak, ám a munkáltatók gyakran szembesülnek azzal, hogy a munkatársak továbbállnak, vagy a meghirdetett állásokra kevesen jelentkeznek. Ilyenkor lehet jó megoldás a munkáltatói márkaépítés. Ez a nyugati országokban széles körben ismert és alkalmazott módszer Magyarországon még kevéssé elterjedt.
A munkáltatói márkaépítés fogalma
A munkáltatói márkaépítés (employer branding vagy HR branding) célja, hogy egy munkahelyet ismertté és vonzóvá tegyünk, mégpedig úgy, hogy tudatosan formáljuk a munkaadóról alkotott képet. Fontos, hogy ez nem azonos a munkáltató által kínált termék vagy szolgáltatás márkájával. Könnyen lehet, hogy utóbbi sikeres és széles körben ismert, ennek ellenére a cég munkáltatóként nem elég vonzó az álláskeresők számára. A jó szakemberekre nagy a kereslet, így a tehetségekért folytatott versenyben jól jöhet az a piaci előny, amit egy átgondolt, hiteles és tudatosan kommunikált foglalkoztatói márka jelent.
Milyen hasznot várhatok ettől?
A munkáltatói márkaépítés elsősorban a cég meglévő, valós értékeire fókuszál. A foglalkoztatónak ezeket kell kifelé (a lehetséges munkavállalók irányába) és befelé (a saját munkatársak felé) kommunikálni. Az, hogy ennek során egy-egy vállalati értéket mennyire hangsúlyozunk, attól függ, hogy milyen munkavállalói csoportot szeretnénk megszólítani. A munkáltatói márka javítása egyrészt segíti a toborzási kampányt; várhatóan több pályázó jelentkezik, és nagyobb esély van rá, hogy közülük sikerül megtalálni azt, akit keresünk. A másik fontos eredmény, hogy nő a dolgozói elégedettség. A boldog, motivált munkavállaló pedig elkötelezett a munkahelye iránt, és kisebb a valószínűsége annak, hogy új álláslehetőség után néz. Mindez piaci előnyhöz juttatja az adott céget, és csökkennek a munkaerő pótlására és betanítására fordított költségek. Ráadásul, a hasonló állások között válogató új munkavállalókért folytatott versenyben is előnyösebb helyzetben vannak a jó hírű foglalkoztatók.
A munkáltatói márkaépítés varázsütésre megoldja majd a munkaerőhiányt a cégemben?
Nem, a munkáltatói márkaépítés nem csodaszer. Ez egy stratégiai eszköz, és mint ilyen, hosszú távon fejti ki hatását. Az eredményességhez pedig elengedhetetlen az aktív, tudatos és elkötelezett felsővezetői részvétel. A HR-problémákra adott válaszoknak, a képviselt értékeknek és ígéreteknek a cégen belül kell megfogalmazódniuk, és hitelesnek kell lenniük. A munkáltatói márkaépítéssel megbízott szakember segít beazonosítani azokat az értékeket, amelyek kiemelik a többi foglalkoztató közül. Közreműködik ezek kommunikálásában, azért, hogy az üzenet biztosan elérje azokat, akiket meg szeretnénk szólítani. Fontos, hogy a munkáltatói márka kialakítása nem történhet kampányszerűen, a márka kommunikációját folyamatosan működtetni kell.
Miért ne oldhatnám ezt meg a HR- és a PR-osztályom segítségével?
Sokakban felmerül a gondolat, hogy a személyzeti problémák megoldása alapvetően a HR-osztály feladata. Elvégre ők foglalkoznak a munkavállalókkal és a jelöltekkel, miért ne lehetne az ő feladatuk a PR-osztállyal együttműködve a cég vonzóvá tétele és a munkavállalói igények felmérése is? Nem elegendő, ha ők kommunikálják az általunk képviselt értékeket a leendő munkavállalóink felé? Természetesen ez is jó megoldás, ha jól megvalósul az együttműködés, hiszen a HR branding ezeknek a szakmáknak a határterülete, és az erre specializálódott szakember is ezekkel a munkatársakkal fog együttműködni. Viszont a PR-feladatokat ellátó munkatársak elsődleges fókusza a vásárlók, ügyfelek megszólítása, a HR-osztályé pedig a személyügyi folyamatok gördülékeny intézése. Épp ezért lehet hasznos egy kifejezetten munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó cég vagy személy megbízása. Ezek a szakemberek komplex ismeretekkel rendelkeznek a HR és a marketing területéről is, és segíteni tudnak a stratégia és az együttműködés kialakításában.
Természetesen, a munkáltatói márkaépítés sem jelent megoldást a cég minden HR-hez kapcsolódó nehézségére. Gyakran előfordul, hogy egy komplex problémára történő válaszadás túlmutat a HR branding lehetőségein. Ugyanakkor az általános tapasztalat az, hogy a dolgozók hangulatára, hozzáállására minden esetben pozitívan hat. Az elégedettebb munkavállalók pedig a cégről alkotott képet is javítják, hiszen mindig jó fényt vet egy cégre, ha a munkavállalói pozitívan nyilatkoznak róla.
Kérdése van a munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatban? Vegye fel velünk a kapcsolatot! (info@brandjob.hu)
A cikk elkészítésében közreműködtek: Hadi László, a BrandJob Kft. ügyvezetője, valamint Bérczi-Vass Anita és Tóth Ákos Szilárd, a BrandJob Kft. munkatársai.